4 October 2022

Jak jeść, gdy ograniczamy mięso?

Coraz więcej osób ogranicza w diecie mięso. Niektórzy robią to dla zdrowia, inni z przyczyn ideologicznych. Niezależnie od motywatora, dieta ograniczająca mięso ma sens, ponieważ produkcja tego produktu na skalę przemysłową budzi coraz większe wątpliwości, również z punktu widzenia jakości dostarczanego towaru. Poza tym mięsa jemy coraz więcej i nie jest to dobra tendencja. Nie ma zatem żadnych przeciwwskazań, aby mięso ograniczać lub zupełnie z niego zrezygnować, trzeba jednak zwrócić uwagę, aby dostarczać odpowiednie dawki żelaza inną drogą. Mięso wcale nie jest też najlepszym źródłem tego pierwiastka. W 100 g kurczaka odnajdziemy 0,4 mg żelaza w surowym mięsie oraz 0,08 mg żelaza przyswojonego. Indyk zawiera tylko nieco więcej żelaza. Wołowina to 2,6 mg żelaza, w wątrobie wieprzowej odnajdziemy go w ilości 18,7 mg. Tymczasem 100 g pistacji to aż 6,7 mg żelaza w orzechach, znacznie więcej zatem niż w wołowinie. Aż 15 mg tego pierwiastka ma 100 g pestek dyni lub otrębów pszennych. Duże dawki żelaza zawarte są także w sezamie, suszonych grzybach, kaszy gryczanej i prawdziwym kakao.

Previous post Co jeść na śniadanie
Next post Dieta dla zapracowanych